Шановні здобувачі освіти! У зв'язку з карантином з 12.03.2020 по 03.04.2020, з 06.04.2020 по 24.04.2020, з 27.04.2020 по 11.05.2020,12.05.2020 по 29.05.2020 навчання проводимо дистанційно, згідно шкільного навчального розкладу. Прохання всі завдання та опрацювання матеріалу виконувати самостійно в робочих зошитах. Якщо узагальнення чи контроль знань, виконання завдання пишемо на окремих подвійних аркушах паперу в клітинку.
7 клас
Дата 20.03.2020
Контроль знань з теми "Кисень"
І варіант
І рівень (по 0.5 бала)
Завдання з вибором однієї
правильної відповіді
1. Позначте символ хімічного елемента
Оксигену:
А О; Б О3; В О2; Г О5.
2. Позначте, де у виразі йдеться про
просту речовину, а не про хімічний елемент:
А Оксиген входить до складу води;
Б кисень входить до складу земної кори;
В
Оксиген сприяє колообігу інших елементів;
Г Оксиген входить до складу вуглекислого газу.
3. Позначте фізичні властивості кисню
за звичайних умов:
А газ без запаху і смаку;
Б кристали синього кольору;
В Добре розчиняється у воді;
Г на кисень припадає трохи більше 1/5 об’єму повітря.
4. Позначте оксид, у якого найбільша
відносна молекулярна маса:
А СО; Б SO2;
В N2O; Г Na2O.
5. Позначте умови горіння:
А потрібно залити речовину водою;
Б наявність кисню;
В спрямувати на речовину струмінь вуглекислого
газу;
Г речовина повинна бути газоподібною.
6. Позначте агрегатний стан та колір
продукту реакції горіння магнію в кисні:
А газ без кольору;
Б тверда речовина білого кольору;
В тверда речовина червоного кольору;
Г блакитна рідина.
ІІ рівень (по 1 балу)
Завдання на встановлення
відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник,
позначений буквою.
7. Встановіть відповідність:
Формули оксидів: Назви
оксидів:
1 Р2О5; А фосфор (ІІІ) оксид;
2 СаО. Б фосфор (V) оксид;
В кальцій оксид.
8. Встановіть відповідність:
Застосування кисню:
Властивості кисню:
1 кисневі маски; А процес супроводжується
великою кількістю теплоти;
2 гниття.
В повільне окиснення.
Б забезпечує дихання
Завдання на встановлення послідовності
9. Встановіть послідовність у зростанні
об’ємних часток газів, компонентів повітря:
А аргон; Б
кисень;
В вуглекислий газ; Г азот.
ІІІ рівень (по 1,5 бала)
10. Допишіть схеми реакцій за участю
кисню, під час яких утворюється оксиди, і перетворіть їх на хімічні рівняння:
t0
t0
А В + … = В2О3; Б
Н2S + … = … + Н2О;
t0
t0
В РН3 + … = Р2 О5 +
…; Г Li + … =
Li2 O.
11.
Складіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення:
H2O → O2→CO → X.
IV рівень (3 бали)
12.Розв’яжіть
задачу.
Складіть найпростішу
формулу речовини за нижченаведеними масовими частками елементів:
Карбон – 27,27%, Оксиген – 72,73%;
Карбон – 27,27%, Оксиген – 72,73%;
ІІ варіант
І рівень (по 0.5 бала)
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
1.
Позначте формулу простої речовини, яка підтримує горіння:
А О;
Б СО2; В О2; Г Н2О.
2.
Позначте валентність Оксигену:
А І; Б ІІ; В -2; Г 2.
3.
Позначте слова пропущені у фразі «…
Оксиген входить до складу всіх життєво важливих органічних речовин: білків,
жирів, вуглеводів»:
А складна речовина; Б хімічний елемент;
В алотропна модифікація; Г проста речовина.
4.
Позначте фізичні властивості кисню за звичайних умов:
А кристали синього кольору;
Б добре розчиняється у воді;
В газ без запаху і смаку;
Г
на кисень припадає трохи більше 1/5 об’єму повітря.
5.
Позначте оксид, у якого найбільша відносна молекулярна масса:
А СО;
Б SO2;
В N2O; Г К2О.
6.
Позначте умови припинення горіння:
А потрібно речовину засипати піском;
Б нагрівання речовин до температури
самозаймання;
В спрямувати на речовину струмінь вуглекислого
газу;
Г речовина може перебувати в будь-якому
агрегатному стані.
ІІ рівень ( по1 балу)
Завдання на встановлення відповідності.
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
7.
Встановіть відповідність: Назви оксидів:
1 Сu2O;
А сульфур (VІ) оксид;
2
SO2. Б
купрум (І) оксид;
В купрум (ІІ) оксид.
8.
Встановіть відповідність:
Речовина:
Властивості:
1. кисень А
безбарвний газ, має запах;
Б твердий, притягується магнітом;
В безбарвний газ, без запаху;
Завдання на встановлення послідовності
9.
Встановіть послідовність у зростанні масових часток газів, компонентів повітря:
А аргон; Б
азот;
В вуглекислий газ; Г кисень.
ІІІ
рівень ( по 1.5 бала)
10.
Допишіть рівняння хімічних реакцій згідно зі схемами, дайте назви продуктів
реакцій:
А Fe +
О2 = Б
C + O2 =
В S+ О2 = Г KNO3=
11.
Напишіть рівняння реацій, за допомогою яких можна здійснити перетворення:
КСІО3 →О2 → Fe3O4
IV рівень
(3 бали)
12.
Розв’яжіть задачу:
Складіть найпростішу формулу речовини за нижченаведеними масовими
частками елементів
Нітроген – 63,64%,
Оксисен – 36,36%;
Дата 27.03.2020
Опрацювати §25,26 ; Виконати № 189,192.
Дата 03.04.2020
Створити конспект по §27; Виконати №197,198
Дата 10.04.2020
Практична робота № 5. "Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками".
1.Навчальний проект №11: "Способи очищення води в побуті".
2.Навчальний проект №12: "Збереження чистоти водойм: розвязування проблем у вашій місцевості".
Дата 22.05.2020
Підсумкова контрольна робота за 2 семестр.
8 клас
Дата 16.03.2020
Прочитати §25. Вивчити формули кислот в підручнику стор.133. Виконати №187,192.
Дата 18.03.2020
Прочитати §30. Записати в зошит хімічні властивості кислот (рівняння хімічних реакцій). Розглянути зміну забарвлення індикаторів в кислому середовищі. Виконати №236-239.
Дата 10.04.2020
Практична робота № 5. "Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками".
Тема:
|
Практична робота №5 Виготовлення водних
розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин..
|
Хід уроку.
ЗГАДАЄМО
?
1) Що таке розчин?
2) Компоненти розчину.
3) Яку речовину називають
універсальним розчинником?
4) Що таке масова частка?
5) Як вона позначається.
6) Як можна виразити масову частку?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності і актуалізація
опорних знань:
Для засолювання
овочів, приготування різних закаток, маринадів ми стикаємося із різними
розчинами. Зараз пропонують виготовляти дезінфікуючі розчини. На сьогоднішньому
занятті ми будемо готовити різні розчини.
Так як зараз ми не можемо проводити
заняття в хімічному кабінеті попробуємо виготовити розчини, використавши речовин і
предмети які є вдома : кухонну сіль, цукор, соду, воду; стакан, чайну і
столову ложку, мірну посудину.
Домашнє завдання на сьогодні:
Знайти
в Інтернеті вміст солі, цукру, соди, лимонної кислоти в чайній і столовій і
ложках; цукру, солі і води в стакані. Сайти дають різні міри. Я обрала такі.
Вміст деяких
продуктів в грамах
Речовина
|
Стакан
|
Столова ложка
|
Чайна ложка
|
Вода
|
250
|
15
|
5
|
Кухонна сіль (NaCl)
|
325
|
25
|
10
|
Цукор
|
200
|
25
|
10
|
Сода
|
–
|
25
|
12
|
Лимонна кислота
|
–
|
25
|
10
|
Оцет
|
250
|
15
|
5
|
Розглянемо, що необхідно робити, чим користуватися,
щоб виготовити розчин з певною масовою часткою розчиненої речовини.
Напириклад, нам потрібно приготувати 275 г розчину кухонної солі з масовою часткою ≈ 9 %.
Перед
виготовленням розчину здійснюють обчислення маси розчинної речовини та об’єму
розчинника
Розраховуємо масу солі:
ω(р.р.) = т(р.р.)/т(р-ну)∙;
ω(солі) = 5%, або 0,09
Розраховуємо
масу розчиненої течовини, в нашому
випадку солі:
m(солі). = ω(солі) ∙.m (р-ну ) = 0,09•275 =24,75 ≈ 25 (г);
≈ 1 столова ложка.
Знаходимо масу води
т(Н2О)= т(р-ну)- т(солі)= 275- 25=250 (г)
Як приготувати розчин?
ЗАВДАННЯ 1
Приготувати розчин із заданою концентрацією і масою розчина.
Наприклад, нам потрібно приготувати виходячи із наявних мір. Ми можемо відміряти
стаканом 250 г води, або скористаємося
мірною ємкістю. Якщо ж немає ні стакана,
ні мірної посудини - будемо « гратися»
із столовими ложками. У столовій ложці
15 г води. 250г: 15 г ≈16 ( ложок)
Отже, виміряємо 250 г води. Набираємо столову ложку солі ( вважаємо, що
це 25 г) і всипаємо до води. Перемішуємо.
РОЗЧИН ПРИГОТОВАНО!
А тепер відпочинемо і вип’ємо чаю.
Спочатку якось відміримо в улюбленій чашці
потрібний нам об’єм води: наливаємо спочатку в мірний посуд, а потім в чашку і
якось помічаємо цей об’єм ( наприклад, наклеюємо скотч, помічаємо маркером або
вимірюємо по зовнішній стороні лінійкою).
Кип’ятимо воду ( Обережно,
з гарячими рідинами і електричними приладами, газовою плитою).
Наливаємо у чашку воду до помітки.
Добавляємо по смаку стільки
ложок цукру, скільки любимо, пакетик чаю.
Перемішуємо.
І поки напій вихолоне розраховуємо масову частку цукру в
одержаному розчині. ( масу пакетику заварки не враховуємо: ми його потім виймемо).
А масу цукру піддивимося у таблиці – одна чайна ложка …г
Фотографуємо приготовлені розчини, оформляємо звіт і відправляємо мені в
чат або на електронну адресу.
Звіт пишемо у
робочому зошиті, так як зошити для практичних робіт у школі, але відкривши
новий розгорнутий аркуш.
У звіті не забудемо написати :
Тему:
Мету:
Обладнання і реактиви:
Описати процес виготовлення розчинів.
І не забути про висновок.
V. Домашнє завдання: Придумайте задачу про приготування в
домашніх умовах водного розчину соди , оцту чи лимонної кислоти і де його можна
застосувати.
Дата 24.04.2020
Конспект §28,29+ всі рівняння реакцій що є в підручнику записати в зошит. №206,208,212.
Дата 08.05.2020
Опрацювати § 30,31. Виконати №218, після 30 параграфа. Підготувати в зошит 3 навчальні проекти:
1.Навчальний проект №9: "Дослідження якості води з різних джерел".
2.Навчальний проект №10: "Дослідження фізичних і хімічних властивостей води".
3.Еколого-економічний проект №13: "Зберігаючи воду - заощаджую родинний бюджет".
Дата 15.05.2020
Підготувати в зошит 2 навчальні проекти: Дата 08.05.2020
Опрацювати § 30,31. Виконати №218, після 30 параграфа. Підготувати в зошит 3 навчальні проекти:
1.Навчальний проект №9: "Дослідження якості води з різних джерел".
2.Навчальний проект №10: "Дослідження фізичних і хімічних властивостей води".
3.Еколого-економічний проект №13: "Зберігаючи воду - заощаджую родинний бюджет".
Дата 15.05.2020
1.Навчальний проект №11: "Способи очищення води в побуті".
2.Навчальний проект №12: "Збереження чистоти водойм: розвязування проблем у вашій місцевості".
Дата 22.05.2020
Підсумкова контрольна робота за 2 семестр.
І- варіант
1. Маса речовин, які вступили в реакцію: (0,5 б)
а) дорівнює масі продуктів реакції;
б) менша за массу продуктів реакції;
в) більша за массу продуктів реакції.
2.
Явища, під час яких відбувається перетворення одних речовин на інші,
називаються: (0,5 б)
а) фізичні;
б) хімічні; в)
біологічні.
3. Вкажіть формулу кисню : (0,5 б)
а) О;
б) О2; в) О3.
4. Речовини, які прискорюють хімічні реакції,
але не входять до складу продуктів реакції це : (1 б.)
а) інгібітори; б) окисники; в) каталізатори.
5. Кисень утворюється в результаті процесу : (1 б.)
а) дихання; б) окиснення; в) горіння; г) фотосинтезу.
6. Реагентом у хімічній реакції HgO = Hg + O2 є: (1
б.)
а) HgO; б) Hg; в) O2.
7. До
складу напою «Кока-кола» входять вода , карбонатна Н2СО3
та фосфатна Н3РО4 кислоти, сахароза С12Н22О11. Обчисліть відносні молекулярні маси цих речовин
8.
Складіть формули оксидів за їх назвами :
Нітроген (III) оксид,
Магній оксид - _______________________.
Хлор (VII) оксид - ________________________.
Фосфор (V) оксид - ______________________.
Манган ( IV) оксид - ______________________.
9.
Визначте валентність елементів в наведених формулах сполук
BaS, SO3, P2O5, CH4, Na3P, H2S, NH3, CaO.
10. Розвяжіть задачу
У глибинах Індійського океану мешкає незвичайний молюск.
Його підошва має лусочки, за допомогою яких він пересувається по дну. Такі
лусочки є унікальними в царстві тварини, бо містять Ферум та Сульфур з валентністю (ІІ)
.
Складіть хімічну формулу цієї сполуки, обчисли масову частку феруму у ній. (1,5 б.)
11. Допоможіть кондитеру
приготувати сироп масою 500 г з масовою часткою цукру 30%. Розрахуйте масу цукру і масу води, які необхідні
для виготовлення сиропу. (1,5 б.)
ІІ – варіант
1. Укажіть
твердження, що стосуються кисню: (0,5 б)
а) міститься
в повітрі;
б) не
підтримує дихання і горіння;
в) молекула складається з трьох атомів.
2. Хімічна формула – це умовний запис: (0,5 б)
а) фізичного явища; б)
речовини; в) хімічного явища
3.
Вкажіть формулу складної речовини: (0,5 б)
а) К2О б) СІ2 В) С
Г)І2
4.Речовини,
що змінюють колір в різному середовищі називають:
а) інгібітори; б) індикатори; в)
каталізатори (1 б.)
5.Реакції, під час яких з однієї
складної речовини утворюється дві або більше нових речовин, називаються : (1 б.)
а) розкладу;
б) сполучення; в) горіння
6. Реагентом
у хімічній реакції KCIO3 = KCI + O2 є: (1 б.)
а) KCIO3 б) KCI
в)O2
7. Допиши схеми
хімічних реакцій: (1,5 б.)
Р + O2 =
Ca + O2 =
CH4 + O2 =
8. Складіть формули оксидів за їх назвами :
Натрій оксид -
______________________.
Ферум (ІІІ) оксид - ___________________.
Алюміній оксид -
____________________.
Карбон (ІІ) оксид - ____________________.
Сульфур (IV) оксид - _____________________
9. Визначте валентність елементів в наведених формулах сполук
H2O, Mn2O7, BaO, Fe2O3, NO2, Al2O3, V2O5. (1,5 б.)
10.Перли – природні мінерали, що утворюються у тілі молюска, до складу
хімічної формули входять: 1 атом Кальцію, 1 атом Карбону та 3 атоми Оксисену .
Запишіть формулу сполуки і обчисліть масову частку Карбону у ній. (1,5 б.)
11.У маминому записнику ви знайшли рецепт засолювання огірків. Для цього
потрібно приготувати розчин масою 500
г з масовою часткою солі
1%. Розрахуйте масу солі і масу води, які необхідні для приготування
даного розчину. (1,5 б.)
Дата 29.05.2020
Повторити основні хімічні властивості кисню та води. Розглянути типи задач по підручнику.
8 клас
Дата 16.03.2020
Прочитати §25. Вивчити формули кислот в підручнику стор.133. Виконати №187,192.
Дата 18.03.2020
Прочитати §30. Записати в зошит хімічні властивості кислот (рівняння хімічних реакцій). Розглянути зміну забарвлення індикаторів в кислому середовищі. Виконати №236-239.
Дата 23.03.2020
Опрацювати §28. Розглянути приклади задач. Розв'язати задачі 214,215,218.
Дата 25.03.2020
Прочитати та законспектувати § 24. Виконати вправи №181-183.
Дата 30.03.2020
Прочитати §29. Записати в зошит хімічні властивості основ (рівняння хімічних реакцій). Розглянути зміну забарвлення індикаторів в лужному середовищі. Виконати №226,227.
Дата 01.04.2020
Створити конспект по §31. Записати хімічні властивості амфотерних оксидів та гідроксидів. Виконати №246,247.
Дата 06.04.2020
Контроль знань з теми: "Оксиди. Кислоти. Основи"
1) Взаємодія
хлоридної кислоти з кальцій карбонатом https://cutt.ly/YyyXhTM
2) Взаємодія вуглекислого
газу з вапняною водою https://cutt.ly/ByyXIPi
ІІ. Отримання й хімічні
властивості нерозчинних основ
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Взаємодія солей з утворенням нової солі
Взаємодія солей з кислотою
ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК
Задача
1. Обчисліть масу кальцій оксиду, що вступив у реакцію з водою масою 55г.
Задача
2. У реакцію з сульфур(VI)оксидом вступила
вода масою 12,4г Обчисліть, який
об’єм сульфур(VI) оксиду (н.у)
прореагував.
H2O + SO3 = H2SO4
Дано: Розв’язання
надписуємо дані:
9 клас
Дата 16.03.2020
Проміжний контроль знань з теми: "Вуглеводні".
Дата 18.03.2020
Написати конспект по §26. Розв'язати задачу 201.
Дата 23.03.2020
Написати конспект по §27.
Написати конспект по §31,32. Виконати №228-230, стор.180. Розв'язати №235, стор.185.
До складу білків обов'язково входять чотири хімічні елементи: Карбон, Гідроген, Оксиген і Нітроген. Багато білків містять Сульфур. До складу деяких входить Фосфор. Є білки, що містять атоми металів.
Амінокислоти — кристалічні речовини, добре розчинні у воді. Вони можуть бути солодкими, або позбавлені смаку і навіть гіркі. Температури плавлення всіх амінокислот вище 22 °С.
−N..H2+H+→−NH+3 .


При взаємодії молекул амінокислот між їх залишками виникає зв'язок, який називається пептидним зв'язком.
Опрацювати §28. Розглянути приклади задач. Розв'язати задачі 214,215,218.
Дата 25.03.2020
Прочитати та законспектувати § 24. Виконати вправи №181-183.
Дата 30.03.2020
Прочитати §29. Записати в зошит хімічні властивості основ (рівняння хімічних реакцій). Розглянути зміну забарвлення індикаторів в лужному середовищі. Виконати №226,227.
Дата 01.04.2020
Створити конспект по §31. Записати хімічні властивості амфотерних оксидів та гідроксидів. Виконати №246,247.
Дата 06.04.2020
Контроль знань з теми: "Оксиди. Кислоти. Основи"
Варіант І
1. Оксиди — це... речовини, що складаються з...
2. Установіть відповідність:
1. Оксиди
a) NaCl ; б) LiOH
2. Основи в) CuSO4 ; г) SO2
3. Кислоти д)Са(ОН)2; е)HNO3
4. Солі ж)СаО; з)Н2СO3
3. Дайте назви основам
із завдання 2.
4. Укажіть оксид, розчин якого забарвить лакмус у
рожевий колір:
а) СO2; б) СаО; в) Na2O.
5. Виберіть метали, що взаємодіятимуть із розчинами
кислот:
a) Zn;
б) Hg; в) Ва; г) Со; д) Аu.
6. Укажіть, з якими з нижчеперелічених оксидів
взаємодіятиме сульфатна кислота:
а) літій оксид; б) хром(ІІІ) оксид; в) фосфор(V) оксид.
7. Для однієї з кислот із завдання 2 напишіть рівняння
реакції з основами із завдання 2.
8. Для обраних вами в завданні 2 оксидів запишіть
рівняння взаємодії з водою. Назвіть продукт реакції.
9. Дано речовини: кальцій, сульфатна кислота, ферум(ІІІ)
оксид, карбон(ІV) оксид, срібло, аргентум нітрат. Які з цих речовин
реагуватимуть із хлоридною кислотою? Напишіть рівняння хімічних реакцій.
10. У реакцію із сульфатною кислотою вступив магній масою
6 г .
Обчисліть:
а) кількість речовини сульфатної кислоти, що вступила
в реакцію;
б) об’єм водню, що виділився (н. у.);
в) масу солі, що утворилася.
Варіант II
1. Кислоти — це... речовини, що складаються з...
2. Установіть відповідність:
1. Оксиди
a) Na2CO3; б) Li2O
2. Основи
в) K2SiO3 ; г) НІ
3. Кислоти
д) N2O3; е) Аl(ОН)3
4. Солі ж) NaOH; з) H2SO4
3. Дайте назви оксидам із завдання 2.
4. Укажіть оксид, розчин якого забарвить метиловий
оранжевий у червоний колір:
a) SO2; б) FeO; в) SnО2.
5. Виберіть метали, що взаємодіятимуть із розчинами
кислот,
a) Mg;
б) Аl; в) Ag; г) Hg; д) Sn.
6. Укажіть, з якими з нижченаведених оксидів
взаємодіятиме нітратна кислота:
а) силіцій оксид; б) купрум(ІІ) оксид; в) натрій оксид.
7. Для однієї з кислот із завдання 2 напишіть рівняння
реакції з основами із завдання 2.
8. Для обраних вами в завданні 2 оксидів запишіть
рівняння взаємодії з водою. Назвіть продукт реакції.
9. Дано речовини: золото, барій гідроксид, фосфор(V)
оксид, вода, калій оксид, залізо. Які із цих речовин реагуватимуть із
сульфатною кислотою? Напишіть рівняння хімічних реакцій.
10. У реакцію з хлоридною кислотою вступив алюміній масою
2,7 г .
Обчисліть:
а) кількість речовини хлоридної кислоти, що вступила в
реакцію;
б) об’єм водню, що виділився (н. у.);
в) масу солі, що утворилася.
Дата 08.04.2020
Прочитати §26, записати визначення + хімічні формули. Виконати №190,200. Конспект §32, №254,255.
Дата 22.04.2020
Опрацювати §37, виконати №296,299. Конспект §38, №308,310.
Дата 27.04.2020
Тема: Практична робота 2
«Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук»
Практичну роботу виконуємо в робочих зошитах.
Дистанційна
практична робота виконана ___
.______________.2020р
Учнем
(ученицею) 8
----класу
________________________________________
(Прізвище, ім’я)
Тема: Практична робота 2
«Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук»
Мета: закріпити знання про хімічні властивості основних класів
неорганічних сполук; формувати навички експериментальної роботи з хімічними
речовинами та вміння записувати результати спостережень, робити висновки
Обладнання: штатив із пробірками, піпетка, газовідвідна трубка
Реактиви: хлоридна
кислота , кальцій карбонат, порошок
заліза, розчин натрій або калій гідроксиду, кальцій гідроксиду, натрій хлориду,
натрій ортофосфату, арґентум (І) нітрату, кальцій хлориду, натрій карбонату
Завдання:
перегляньте відео проведення дослідів і оформіть звіт, давши відповіді на
питання.
Правила безпеки:
Перегляньте відео
за посиланням https://youtu.be/BiuvThAaO18
Хід роботи
Перегляньте відео
за посиланнями та запишіть спостереження і хімічні реакції до дослідів
І. Отримання й хімічні
властивості оксидів .

Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
_____________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково) ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
__________________________________________________________________________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1)
Взаємодія
хлоридної кислоти з порошком заліза https://cutt.ly/wyyCtPp (у відео звертайте увагу тільки на взаємодію заліза)
Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)

2)
Взаємодія
ферум (ІІІ) хлориду з розчином лугу https://cutt.ly/myyCKZS
Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)

3)
Взаємодія
ферум (ІІІ) гідроксиду з розчином хлоридної кислоти https://cutt.ly/iyyC5Ih
Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ. Отримання і хімічні
властивості солей

1)
Взаємодія
натрій хлориду з арґентум (І) нітратом https://cutt.ly/2yyVUBW (у відео
звертайте увагу тільки на взаємодію натрій хлориду)
Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2)
Взаємодія натрій ортофосфату з арґентум (І) нітратом https://cutt.ly/xyyV3bN (у
відео звертайте увагу тільки на взаємодію натрій хлориду)

Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
__________________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
____________________________________________________________________________________________________________________________________

1)
Взаємодія
розчину кальцій хлориду з розчином натрій карбонату https://cutt.ly/iyy0lQ8 (у
відео звертайте увагу тільки на першу пробірку. У спостереженнях запишіть два
рівняння)
Спостереження
-
запишіть,
яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-
запишіть
рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________

Оксиди мають такі хімічні властивості:__________________
__________________________________________________
__________________________________________________
Основи мають такі хімічні
властивості:_______________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________Солі
мають такі хімічні властивості: ________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата 29.04.2020
Практична
робота № 3 (дистанційно)
Тема.
Розв’язування експериментальних задач.
Мета:
враховуючи характерні хімічні властивості основних класів неорганічних сполук,
розпізнати речовини та здійснити перетворення.
Завдання1. Розпізнавання розчинів неорганічних сполук
У трьох пробірках містяться
розчини:
Варіант
1
|
Варіант
2
|
||
натрій хлорид
|
записати формулу
|
сульфатна кислота
|
записати
формулу
|
натрій гідроксид
|
записати
формулу
|
калій сульфат
|
записати
формулу
|
хлоридна кислота
|
записати
формулу
|
калій гідроксид
|
записати
формулу
|
Напишіть, яке забарвлення буде мати індикатор
метилоранж у кожній з пробірок.
Завдання
2. Напишіть рівняння якісних реакцій на:
.
Варіант
1
|
Варіант
2
|
сульфатну кислоту та сульфати.
Як практично розрізнити кислоту
і сіль?
|
хлоридну кислоту та хлориди.
Як практично розрізнити кислоту
і сіль?
|
Завдання
3. Здійснити перетворення:
Варіант 1
Zn→ZnO→Zn(NO3)2→Zn(OH)2→Na2ZnO2
Варіант 2
Al→Al2O3→AlBr3→Al(OH)3→Al2(SO4)3
Висновок. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата 04.05.2020
Розвязування розрахункових задач №10. «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини,
реагентів і продуктів реакції.»
Це теоретичний матеріал-пояснення. Перегляньте відео обов'язково.
1)
Обчислення масу реагенту за масою іншого реагенту.

Дано:
m( Н2О)
= 55гРозв’язання
1)
Записуємо
рівняння реакції купрум оксиду з

m(CаO)
– ? водою
CаO+ H2O = Cа(OH)2↓
2)
Обчислюємо значення молярних мас
речовин, що вступили в реакцію:
M(CаO) = 40 + 16 =
56г/моль;
M(H2O ) = 1*2 +16 = 18 г/моль.
3)
Запишемо маси й відповідні дані,
використовуючи рівняння реакції:
Х г 55 г
CаO + H2O =Cа(OH)2↓
М=56
г/моль М=18 г/моль
m=56 г m= 18 г
4) Підписавши
значення мас під формулами речовин, за якими будемо виконувати обчислення, а
невідомі – над формулами, складаємо пропорцію:
5) Обчислюємо
невідоме, позначене х:
х=385 г
Відповідь: у
реакцію вступить 385 г CаO
2)
Обчислення об’єму реагенту за масою іншого реагенту.

Дано:
Розв’язання
m(H2O) = 12,6г 1) Записуємо рівняння
реакції:

V(SO3) –
? 2) Обчислюємо
молярнумасу води:
M(H2O) =
18г/моль.
3) Обчислюємо
кількість речовини води в порції
масою 12, 6 г:
n = m/М =12,6 г /18 г/моль =0,7 моль
4) На
основі рівняння складаємо пропорцію:
0,7 моль х
H2O + SO3= H2SO4
1 моль 1 моль
0,7/1=х/1
Отже, х= ( 0,7 моль*1 моль) /1 моль = 0,7 моль
5)
Обчислюємо об’єм 0,7 моль сульфур(VI) оксиду,
знаючи, що молярний об’єм становить
22,4 л/моль:
n=V/Vm; V= n * Vm
V(SO3) = 22,4 л/моль * 0,7 моль = 15,68 л.
Відповідь: у реакції
прореагувало 15, 68 л сульфур оксиду.
3)
Обчислення кількості речовини реагенту
та продукту реакції за відомою кількістю речовини іншого реагенту.
Задача 3. Обчислити кількість речовини азоту, що вступив у реакцію, та кількість речовини
амоніаку, що утворився внаслідок реакції, якщо прореагував водень кількістю
речовини 12 моль.

n(H2 ) = 12 моль 1) Записуємо рівняння реакції та
підписуємо й

n ( N2) – ? 12 моль
х у
3 H2 + N2 = 2NH3
3 моль 1 моль 2 моль
2)
Обчислюємо кількість речовини азоту й амоніаку:
12 моль/3 моль =х моль/1 моль; х=(12 моль*1 моль) / 3 моль = 4 моль ;
12 моль/ 3 моль = у моль/ 2 моль ; у= (12 моль* 2 моль) /3 моль = 8 моль .
Відповідь: в реакцію
вступило 4 моль азоту,
А внаслідок реакції утворилося 8 моль амоніаку.
Розв’язати розрахункові задачі самостійно!
1.
Яка кількість
магній оксиду утворюється під час спалювання 0,1 моль магнію?
2.
Яка кількість
хлоридної кислоти прореагує з 20
г магній оксиду?
3.
Яка маса сульфатної
кислоти вступає в реакцію з 0,5 моль натрій гідроксиду?
Дата 06.05.2020
Підготувати 3 навчальні проекти в робочий зошит.
Навчальний проект № 7: "Неорганічні речовини - представники основних класів у будівництві й побуті".
Навчальний проект №8: "Хімічний склад і використання мінералів".
Навчальний проект № 9 : "Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров'я людини".
Дата 13.05.2020
Підсумкова контрольна робота за 2 семестр.
Підсумкова контрольна робота за 2 семестр.
Варіант 1
Початковий рівень (за кожне завдання 0,5 бала)
1.Укажіть групу речовин, яка містить лише оксиди.
А) FeO, FeS, SO2; Б)NaOH, Cu(OH)2, LiOH; В)Na2O, CO2, Fe2O3;
Г)H2S, Na2S, Na2O.
2. Укажіть групу речовин, яка містить лише кислоти.
А) Р2О5, РН3, Н3РО4; Б) НСl, H2CO3, H3PO4; В) SO2, H2SO3, Li2SO3; Г)MgCl2, Na2SO3, K3PO4.
3. Укажіть групу речовин, яка містить лише основи.
А) Fe(OH)2, FeO, FeS; Б) HCl, CuCl2, CuO; В)MgCO3, MgCl2, K2S; Г) NaOH, Ca(OH)2, KOH.
4. Укажіть групу речовин, яка
містить лише солі.
А)FeCl2, Na2SiO3, Ba3(PO4)2; Б) FeO, KCl, O2; В)HCl, H2SiO3, H2S; Г) Na2CO3, Na2S, H2SO4.
5. Укажіть групу речовин, яка
містить лише основні оксиди.
А) Na2O, CO2, FeO ; Б) Li2O, CaO, AL2S3; В) SO3, SO2, CO2; Г) K2O, BaO, CuO.
6. Укажіть групу речовин, яка
містить лише амфотерні сполуки.
А) BaO, CuO, ZnO; Б) ZnO, Al(OH)3, Be(OH)2; В)
Pb(OH)2, H3PO4, P2O5;
Г) NaOH, Na2O, CO.
Середній рівень (за кожне завдання 1 бал)
7.Установіть
відповідність між формулами речовин та їх назвами.
А) К2SiO3; Б) К3РО4; В) KCl; Г) K2S.
1)калій
хлорид; 2)калій силікат; 3)калій сульфіт; 4)калій ортофосфат; 5)калій сульфід.
8. Установіть
відповідність між формулами кислот і формулами оксидів.
А) H2SO4 ; Б) H2SO3 ; В) Н2SiO3; Г) Н2СO3.
1) CO2; 2) CO; 3)
SO2; 4) SO3; 5) SіO2.
9. Установіть відповідність
між реагентами і продуктами реакцій.
А) FeO + SO3 →; Б) Fe(OH)2 + H2SO4 →; В) FeSO4 + NaOH →; Г)
FeSO4 + ВаCl2 →.
1) FeSO4, Н2О; 2)
Na2SO4, Fe(OH)2; 3) FeCl3, ВаSO4; 4)
FeSO4; 5)
FeCl2, ВаSO4.
Достатній
рівень (за кожне завдання
1,5 бала)
10.
Напишіть рівняння реакцій за допомогою яких можна здійснити перетворення.
Mg → MgO → Mg(NO3)2 → Mg(OH)2 → MgCl2.
11. Який об’єм водню виділиться при взаємодії кальцію
масою 16 г з сульфатною кислотою?
Високий
рівень (3бали)
12. Які з
перелічених речовин можуть взаємодіяти між собою: сульфатна кислота, цинк,
барій гідроксид, кальцій оксид, купрум(ІІ) хлорид? Напишіть рівняння
відповідних реакцій.
Варіант 2
Початковий рівень (за кожне завдання 0,5 бала)
1.Укажіть групу речовин, яка містить лише оксиди.
А) CuO, CuS, CO2; Б)NaOH, Mg(OH)2, KOH; В)Na2CO3, CO2, FeSO4; Г)SO2, Na2O, K2O.
2. Укажіть групу речовин, яка містить лише кислоти.
А) Р2О5, РН3, Н3РО4; Б)
NaСl, K2CO3, Li3PO4; В) SO2, H2SO3, Li2SO3; Г)HCl, H2SO4, HNO3.
3. Укажіть групу речовин, яка містить лише основи.
А) Cu(OH)2, NaOH, Fe(OH)2; Б) Cl2O5, CuO, Cu2O; В)CO2, MgCl2, K2S; Г) NaOH, CaO, KCl.
4. Укажіть групу речовин, яка
містить лише солі.
А)CaCO3, CO, CaCl2; Б) H2SiO3, KCl, Na2SiO3; В)AlCl3, K3PO4, ZnSO4; Г) H2CO3, H2S, H2SO4.
5. Укажіть групу речовин, яка
містить лише кислотні оксиди.
А) СuO, CuCl2, BaS ; Б) K2O, CuO, P2O5; В) SO3, SO2, CO2; Г) K2O, CaS, CuO.
6. Укажіть групу речовин, яка
містить лише луги.
А) Ba(OH)2, NaOH, KOH; Б)
ZnO, Fe2O3, Be(OH)2; В)
NO2, SO3, P2O5;
Г) NaOH, Na2O, CO.
Середній рівень (за кожне завдання 1 бал)
7.Установіть
відповідність між формулами речовин та їх назвами.
А) BaSO4 ; Б) BaSO3; В) Ba(NO3)2; Г) Ba3(PO4)2.
1)барій
нитрат; 2)барій силікат; 3)барій сульфат; 4)барій ортофосфат; 5)барій сульфіт.
8. Установіть
відповідність між формулами основ і формулами оксидів.
А) Cu(OH)2; Б) Fe(OH)2; В) Ba(OH)2; Г) Fe(OH)3
.
1) Fe2O3; 2) CuO; 3)
BaO; 4) FeO; 5) Cu2O.
9. Установіть відповідність
між реагентами і продуктами реакцій.
А) CaO + SO2 →; Б) Ca(OH)2 + HCl→; В)
Ca(OH)2 + Na2SO4 →; Г)
CaCl2 + Na2CO3→.
1) CaCl2, Н2О; 2)CaSO3; 3) CaCO3, NaCl; 4)
CaSO4; 5) NaOH, CаSO4.
Достатній
рівень (за кожне завдання
1,5 бала)
10.
Напишіть рівняння реакцій за допомогою яких можна здійснити перетворення.
Fe → FeO → FeCl2 → Fe (OH)2 → Fe(NO3) 2.
11. При взаємодії барію з хлоридною кислотою виділилось
56 л водню. Яка маса хлоридної кислоти прореагувала?
Високий рівень (3бали)
12. Які з
перелічених речовин можуть взаємодіяти між собою: хлоридна кислота, залізо,
натрій гідроксид, барій оксид,
купрум(ІІ) нітрат? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
Дата 18.05.2020
Повторити §23-39. Виконати № 320-323 після параграфа 39.
Дата 20.05.2020
Повторити §14-16. Виконати №96, стор.78. Виконати № 100, стор.83
Дата 25.05.2020
Повторити § 37,38.
Дата 27.05.2020
Повторити § 28.
Дата 16.03.2020
Проміжний контроль знань з теми: "Вуглеводні".
9
клас. Контрольна
робота
Вуглеводні
І
варіант
І і ІІ рівень
1.
Укажіть
валентність Карбону
в органічних сполуках:
а) два ; б)
три; в) чотири; г)
п’ять
2.
Укажіть загальну формулу гомологів метану:
а) СnH2n+2 б) СnH2n-2
в ) СnH2n+1 г ) СnH2n
.
3. Укажіть речовину, що належить до ненасичених
вуглеводнів ряду ацетилену:
а) С3Н4 ; б)
С3Н6; в) С5Н10; г) С4Н8;
4.
У молекулі етилену на відміну від ацетилену, є:
а) один
подвійний зв’язок між атомами Карбону;
б) два подвійні зв’язки між атомами
Карбону;
в) потрійний зв’язок між атомами
Карбону;
г) два потрійні зв’язки між атомами
Карбону.
5.
Укажіть пару речовин, реакція між якими не є реакцією приєднання:
а) пропен і водень; б) етилен і хлор;
в) ацетилен і вода; г) пропан і хлор.
6.
Укажіть, до якого типу реакцій належить реакція приєднання води до молекули
етину:
а) дегідратація; б)
гідрування;
в) гідратація; г) галогенування.
ІІІ рівень
7. Складіть
рівняння реакцій:
а) горіння бутину в кисні;
б) взаємодія пропану із хлором;
в) взаємодія етилену з бромоводнем.
8. При спалюванні метану
утворився вуглекислий газ об’ємом 80 л. Якій кількості речовини відповідає
такий об’єм? Які об’єми вихідних речовин прореагували?
ІV рівень
9.
Здійснити перетворення:
СаС2 → С2Н2
→ С2Н6→ С2Н5Br → C4H10
10. На суміш етану і етену
об’ємом 20 л подіяли воднем об’ємом 8 л. обчисліть вміст етану у складі
початкової суміші.
9
клас. Контрольна
робота
Вуглеводні
ІІ
варіант
І і ІІ рівень
1.
Укажіть молекулярну формулу пропану:
а) С3Н6; б)
С3Н8 ; в) С2Н6; г)
СН4.
2.
Укажіть загальну формулу ненасичених вуглеводнів ряду
етилену:
а) СnH2n+2
б) СnH2n-2 в ) СnH2n+1
г ) СnH2n
.
3.
У молекулі ацетилену між атомами Карбону є:
а)
одинарний зв’язок ; б) подвійний зв’язок ;
в) два подвійні зв’язки ; г) потрійний зв’язок.
4.
Укажіть мономер,
що
використовується для добування поліетилену:
а) пропен ; б)
метан ; в) етан ; г)
етен.
5.
Укажіть зовнішній ефект реакції етену з бромною водою:
а) утворюється фіолетовий осад;
б) виділяється бурий газ;
в) розчин бромної води знебарвлюється;
г) випадає жовтий осад, який після нагрівання зникає.
6.
Укажіть, до якого типу реакцій належить реакція приєднання водню до молекули етену:
а) дегідратація; б)
гідрування;
в) гідратація; г) галогенування.
ІІІ рівень
7. Складіть
рівняння реакцій:
а) горіння пропену в кисні;
б) взаємодія етану із бромом;
в) взаємодія ацетилену з воднем.
8. При спалюванні пропану
утворився вуглекислий газ об’ємом 15 л. Якій кількості речовини відповідає
такий об’єм? Які об’єми вихідних речовин прореагували?
ІV рівень
9.
Здійснити перетворення:
Аl4С3 → СН4 → С2Н2→ С2Н4 → C2Н5OН
10. Під час згоряння суміші
метану і вуглекислого газу об’ємом 40 л витратилось 60 л кисню. Обчисліть вміст
вуглекислого газу у складі початкової суміші.
Написати конспект по §26. Розв'язати задачу 201.
Дата 23.03.2020
Написати конспект по §27.
Дата 25.03.2020
Написати конспект по §28. Записати хімічні властивості етанової кислоти. Виконати завдання №209,210. Підготувати проект (в зошит) : "Екотрофологія - наука про екологічно безпечне харчування".
Дата 30.03.2020
Написати конспект по §29. Виконати № 218,219. Підготувати проект на тему: "Виготовлення мила з мильної основи".
Дата 01.04.2020
Написати конспект по §30. Виконати №222,224.
Дата 06.04.2020
Практичну роботу виконуємо в робочому зошиті, на чистому аркуші.
Дистанційна практична робота виконана __ .______________.2020р
Учнем
(ученицею) 9 -----класу________________________________________
Прізвище, ім’я
Тема: «Властивості етанової кислоти»
Мета: дослідним
шляхом вивчити властивості етанової кислоти.
Прилади та реактиви: індикатори
(___________________,_______________, __________________,_________________), розчин
етанової кислоти (____________), ______________________, ________, ________, _______
______________________________________________________________
Повторення правил безпеки
життєдіяльності
1.
Будьте
максимально обережні під час виконання лабораторних дослідів, пам’ятаючи, що
неохайність, неуважність, недостатня обізнаність із властивостями речовин, з
якими проводиться робота, може спричинити нещасний випадок.
2.
Всі
досліди виконуйте за інструкціями. Не перевищуйте вказаної кількості речовин.
3.
Нюхайте
будь-які речовини з обережністю, не нахиляючись над посудиною і не вдихайте
повними грудьми, а спрямовуйте до себе пару чи газ рухами руки.
З правилами техніки безпеки ознайомлений
(на). Зобов’язуюсь їх виконувати.
Хід роботи
Дослід №1.Дія етанової кислоти на індикатори:
Перегляньте
відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=gG_vcBL9n9o
https://www.youtube.com/watch?time_continue=48&v=4-g-HM1MStI&feature=emb_title
https://www.youtube.com/watch?time_continue=48&v=4-g-HM1MStI&feature=emb_title
Заповніть таблицю,
зафарбувавши клітинку відповідним кольором, що відповідає зміні кольору
індикатора:
Індикатор
кислота
|
фенолфталеїн
|
метиловий оранжевий
|
лакмус
|
універсальний
|
Етанова кислота
|
Назвіть причину
загоряння лампочки в другому відео?
___________________________________________________________
Яким
електролітом є етанова кислота?
__________________________________________________________
Напишіть
рівняння реакції дисоціації етанової кислоти:
___________________________________________________
Проведіть експеримент в домашніх умовах
Вам знадобиться:
·
два
природніх індикатора на вибір;
·
9%-ий
розчин етанової кислоти – оцет;
·
прозора
скляна посудина.
Хід
виконання досліду:
1. Приготуйте два види природніх
індикатори.
Перший:
сік синьої капусти, буряка; моркви, чорної смородини; малини; чорниці; вишні (морожені
продукти попередньо розморозити)
Другий: відварів плодів; чорного чи зеленого чаю, каркаде, тощо.
Етапи виготовлення
розчинів-індикаторів з рослинної сировини:
1.
Подрібніть;
2.
Вичавте
сік;
3.
Розведіть дистильованою
(кип’яченою) водою у співвідношенні 1:1.
2. Отриманий
розчин індикатора поділіть на 2 склянки.
3. Додайте до
однієї склянки природного
індикатора невеликими порціями розчин
етанової кислоти до зміни забарвлення.
4.
Порівняйте дві склянки, зробіть фото.
5. Проведіть ті
самі операції з другим приготовленим індикатором.
6.Порівняйте та
зробіть фото.
7. Заповніть
таблицю та впишіть колір:
Назва природнього
індикатора
|
Колір індикатора в
нейтральному середовищі
|
Колір індикатора в
кислому середовищі
|
8.Прикріпіть
фото ваших експериментів.
Дослід №2. Реакція етанової кислоти з металами.
Перегляньте
відео:
Запишіть
рівняння реакції:
·
Взаємодія
з магнієм
_________________________________________________________
·
Взаємодія
з цинком
___________________________________________________________
З яким із металів активніше реагує етанова кислота?
Чому?
___________________________________________________________
Чи
реагуватиме етанова кислота з міддю? Чому
___________________________________________________________
Дослід №3. Реакція етанової кислоти з основами.
Перегляньте
відео:
Запишіть
рівняння реакції:
·
З
натрій гідроксидом
_________________________________________________________________
·
З купрум (ІІ) гідроксидом
_______________________________________________________________
Дослід №4. Реакція етанової кислоти з оксидами.
Перегляньте
відео:
Запишіть
рівняння реакції
_______________________________________________________________
Дослід №5. Реакція етанової кислоти з сіллю
Перегляньте
відео:
Запишіть
рівняння реакції
_______________________________________________________________
Проведіть експеримент в домашніх умовах
Вам знадобиться:
Питна сода – NaHCO3
Розчин етанової
кислоти – оцет
Склянка
Хід виконання досліду:
1. Склянку помістіть
1ч.л. соди
3. Додайте 10-15 мл
оцту.
4. Що спостерігаєте?!
Спостереження запишіть.
________________________________________________________
Який газ виділяється
внаслідок цієї взаємодії?_________________________
Напишіть рівняння
реакції:
________________________________________________________
Висновок:
__________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Дата 08.04.2020
Дата 22.04.2020
Підготувати в зошит три навчальні проекти. Проект №15 "Дослідження хімічного складу їжі", проект №16 "Хімічний склад жувальних гумок", проект №17 "Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною".
Дата 27.04.2020
Підготувати міні-проек (презентація): "Хто такі амінокислоти?". Записати в зошит визначення "амінокислоти" "білки", приклади амінокислот (тобто формули). Назви замінних та незамінних амінокислот (без формул).
Підготувати конспект §33, виконати №240,242., стор.190.
Прочитати обов'язково даний матеріал та переглянути відео.
Білки є обов'язковою складовою частиною будь-якого живого організму і відіграють найважливішу роль в забезпеченні процесів життєдіяльності.
До складу білків обов'язково входять чотири хімічні елементи: Карбон, Гідроген, Оксиген і Нітроген. Багато білків містять Сульфур. До складу деяких входить Фосфор. Є білки, що містять атоми металів.
Білки — природні високомолекулярні речовини (полімери), що складаються із залишків амінокислот.
Амінокислотні залишки сполучені в макромолекулах білків пептидною групою −NH−CO− , тому білки відносять до поліпептидів.
До складу білків входять двадцять амінокислот будови NH2−C|H−COOHR .
Амінокислотні залишки сполучаються у макромолекули білків у різній послідовності. Число амінокислотних залишків в молекулах теж може бути різним. Тому різноманіття білків практично безмежно. Кожен організм на Землі має свій власний неповторний набір білків.
Амінокислотні залишки сполучаються у макромолекули білків у різній послідовності. Число амінокислотних залишків в молекулах теж може бути різним. Тому різноманіття білків практично безмежно. Кожен організм на Землі має свій власний неповторний набір білків.
Білкові молекули можуть містити від одного до декількох сотень і навіть тисяч амінокислотних залишків, тому їх відносні молекулярні маси змінюються від десятків тисяч до декількох мільйонів. Так, відносна молекулярна маса гемоглобіну дорівнює: 68000 , яєчного білка — 44000 , а вірусу грипу — 32000000 .
Властивості білка в першу чергу визначаються порядком сполучення амінокислотних залишків у поліпептидному ланцюгу.
Послідовність амінокислотних залишків в макромолекулі називається первинною структурою білка.

Первинна структура
Існують вторинна (спіраль) і третинна (клубок) структури білкових молекул. Вони утворюються в результаті внутрішньомолекулярної взаємодії частин поліпептидного ланцюга.

Вторинна структура

Третинна структура
Кілька білкових молекул можуть сполучатися одна з одною і утворювати четвертинну структуру.

Четвертинна структура
Якщо до розчину білка додати розчин лугу і кілька крапель розчину солі купрум(II ), то з'являється червоно-фіолетове забарвлення. Ця реакція називається біуретовою.
https://youtu.be/7fl-IJM25Zc?t=2
Білки входять до складу цитоплазматичної мембрани, цитоплазми, органоїдів і тим самим виконують будівельну функцію в живих організмах.
Всі біохімічні реакції в організмах протікають за участю ферментів. Ферменти — це білки-каталізатори. Отже, білки в живих організмах виконують каталітичну функцію. Прикладами таких каталізаторів можуть бути травні ферменти, що беруть участь в перетравленні їжі: пепсин, ліпаза, амілаза, мальтаза.
Найважливіша функція білків — захисна. Особливі білки — антитіла і антитоксини — беруть участь у формуванні імунітету. Антитіла знешкоджують бактерії, що проникли в організм, а антитоксини нейтралізують їх отрути.
Білок гемоглобін виконує транспортну функцію. Він переносить кисень від органів дихання до тканин.
Рухова функція деяких білків забезпечує скорочення м'язів і всі рухи живих організмів.
При нестачі їжі білки можуть виконувати енергетичну функцію. При розщепленні1 г білка виділяється 17,6 кДж енергії.
Властивості білків
Розчиність
За здатністю розчинятися білки діляться на розчинні і нерозчинні. До розчинних відноситься білок курячого яйця. Не можуть розчинятися білки вовни, пір'я, нігтів.
Гідроліз
При дії води в присутності кислоти або ферментів білки піддаються гідролізу. В результаті розщеплення білкових молекул водою утворюється суміш амінокислот. Такий процес відбувається в органах травлення при перетравленні білкової їжі. Утворені амінокислоти всмоктуються в кров і використовуються організмом для синтезу власних білків.
Денатурація
Денатурація — руйнування просторової структури білка.
Вона відбувається при нагріванні білків, під дією радіоактивного випромінювання, деяких хімічних речовин (кислот, лугів, солей важких металів). При денатурації білки змінюють свої властивості і втрачають біологічну активність, незважаючи на те, що їх первинна структура зберігається.

Прикладом денатурації служить зміна яєчного білка при нагріванні.
Розклад при нагріванні
При сильному нагріванні білки горять. При цьому утворюються речовини зі своєрідним запахом паленого пір'я. По запаху можна легко відрізнити вовняні або шовкові волокна від синтетичних.
Кольорові реакції
Присутність білка у розчині можна виявити за допомогою якісних реакцій, в результаті яких утворюються забарвлені продукти.
Якщо до розчину білка додати розчин лугу і кілька крапель розчину солі купрум(
https://youtu.be/7fl-IJM25Zc?t=2
Інша кольорова реакція на білки — ксантопротеїнова. Для її проведення до розчину білка при нагріванні треба додати концентровану нітратну кислоту. Утворюється жовтий осад. Якщо після охолодження в пробірку долити розчин лугу або концентрований розчин аміаку, то з'явиться оранжеве забарвлення.
https://youtu.be/Zg36-dLnfhE?t=3
https://youtu.be/Zg36-dLnfhE?t=3
Функції білків
У кожному живому організмі міститься велика кількість білків, які виконують ряд найважливіших функцій.
Білки входять до складу цитоплазматичної мембрани, цитоплазми, органоїдів і тим самим виконують будівельну функцію в живих організмах.
Всі біохімічні реакції в організмах протікають за участю ферментів. Ферменти — це білки-каталізатори. Отже, білки в живих організмах виконують каталітичну функцію. Прикладами таких каталізаторів можуть бути травні ферменти, що беруть участь в перетравленні їжі: пепсин, ліпаза, амілаза, мальтаза.
Найважливіша функція білків — захисна. Особливі білки — антитіла і антитоксини — беруть участь у формуванні імунітету. Антитіла знешкоджують бактерії, що проникли в організм, а антитоксини нейтралізують їх отрути.
Білок гемоглобін виконує транспортну функцію. Він переносить кисень від органів дихання до тканин.
Рухова функція деяких білків забезпечує скорочення м'язів і всі рухи живих організмів.
При нестачі їжі білки можуть виконувати енергетичну функцію. При розщепленні
Білки виконують сигнальну, рецепторну, регуляторну та інші функції.
Домашнє завдання:
Опрацюйте параграф 33, перегляньте відео про кольорові реакції білків ( вони подані у матеріалі), запишіть рівняння та спостереження ( їх дві)
Домашнє завдання:
Опрацюйте параграф 33, перегляньте відео про кольорові реакції білків ( вони подані у матеріалі), запишіть рівняння та спостереження ( їх дві)
Тема:Поняття про амінокислоти
Опрацюйте матеріал, випишіть хімічні властивості
Амінокислоти — це органічні речовини, в молекулах яких містяться дві функціональні групи: карбоксильна −COOH і аміногрупа −NH2 .
Склад амінокислот можна виразити формулою:

Приклади амінокислот
Амінокислоти можна розглядати як похідні карбонових кислот, в молекулах яких один атом Гідрогену заміщений на аміногрупу. Наприклад, з оцтової кислоти виходить амінооцтова кислота, або гліцин
.

Гомологом гліцину є аланін. Його формулу можна записати наступним чином:

Амінокислоти можуть містити в радикалі різні групи атомів. Так, у молекулі фенілаланіну міститься бензольне кільце. Його структурна формула:

У молекулі серину міститься гідроксильна група:

До складу амінокислот можуть також входити атоми деяких елементів. Наприклад, у молекулі цистеїну міститься атом Сульфуру. Формула цистеїну може бути представлена наступним чином:

Фізичні властивості
Хімічні властивості
Функціональні групи визначають хімічні властивості амінокислот: карбоксильная — кислотні, а аміногрупа — основні. Основность аміногрупи пов'язана зі здатністю атома Нітрогену приєднувати до себе протони Гідрогену за рахунок вільної електронної пари:
Амінокислоти здатні реагувати як з кислотами, так і з основами з утворенням солей:




Амінокислоти — амфотерні органічні сполуки, що мають одночасно кислотні та основні властивості.
Завдяки наявності двох функціональних груп амінокислоти здатні взаємодіяти одна з одною і сполучатися у більш складні речовини — пептиди:


При взаємодії амінокислот утворюються молекули полімеру (поліпептиду) і води.
Реакція утворення полімеру, що супроводжується виділенням низькомолекулярної речовини, називається реакцією поліконденсації.
Пептидний зв'язок — зв'язок, що виникає між залишком аміногрупи однієї молекули амінокислоти і залишком карбоксильної групи іншої молекули амінокислоти −NH−CO− у поліпептидах.
Застосування амінокислот
Амінокислоти використовуються як ліки. У сільському господарстві їх використовують для підгодівлі тварин. Деякі амінокислоти служать вихідними речовинами для синтезу полімерів (наприклад, капрону).
Дата 29.04.2020
Опрацювати §34 + підготувати в зошит 2 навчальні проекти: навчальний проект №18: "Друге життя паперу"., навчальний проект № 19: "Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону)". Виконати №243, стор.196.
Дата 04.05.2020
Опрацювати §34 + підготувати в зошит 2 навчальні проекти: навчальний проект №18: "Друге життя паперу"., навчальний проект № 19: "Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону)". Виконати №243, стор.196.
Дата 04.05.2020
Тема:Практична робота №5 "Виявлення органічних сполук у харчових продуктах"
Мета:виявити органічні продукти в харчових продуктах; формувати вміння самостійно виконувати досліди за поясненням у інструкції, виконувати досліди з дотриманням правил техніки безпеки
Дослід 1.Виявлення крохмалю у харчових продуктах та фруктах
За допомогою якісної реакції на крохмаль визнач вміст крохмалю в продуктах( варена картопля, рисова крупа, яблуко, лимон, борошно пшеничне, кетчуп, майонез, варена ковбаса).Посиніння спиртового розчину йоду свідчить, що крохмаль є
Дослід 2.Виявлення глюкози у фруктах.
Подивись відео "Визначення глюкози у виноградному сокові"
Подивись відео "Визначення глюкози у виноградному сокові"
Інструкція до практичної роботи
Практична робота № 5
Тема: Виявлення органічних сполук у харчових продуктах
Мета: виявити органічні продукти в харчових продуктах; формувати вміння самостійно виконувати
досліди за поясненням у інструкції, виконувати досліди з дотриманням правил техніки безпеки
Обладнання: чайні ложки, склянки , аркуш паперу, ніж та дощечка для подрібнення
Реактиви: зразки харчових продуктів, спиртовий розчин йоду, сода
З правилами техніки безпеки ознайомлен____ _____________
Виконайте завдання, результати роботи оформіть у вигляді таблиці.
№
пробірки
Досліджуваний
продукт
Спостереження, ознаки
реакцій (зміна забарвлення,
виділення газу тощо)
Наявність
органічної речовини
1)Виявлення крохмалю у харчових продуктах та фруктах
1 Варена картопля
2 Рис
3 Яблуко
4 Лимон
5 борошно
6 Кетчуп
7 майонез
8 Ковбаса варена
Висновок:___________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
2)Виявлення глюкози у фруктах
Реактив -
Cu(OH)2
Виноградний сік
Висновок:___________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
3)Виявлення жиру в насінинах рослин
1 Горіхи
2 Насіння соняшника
Висновок:
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
4) Виявлення органічних кислот
Реактив -
харчова
сода
Сік щавелю
Сік томатний
Сік лимона
Йогурт
Висновок:
____________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Загальний
висновок:__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
___________________________________________
Дата 06.05.2020
Тема: Самостійна робота " Оксигеновмісні та нітрогеновмісні органічні сполуки"
Виконайте,скиньте на вайбер на перевірку
Виконайте,скиньте на вайбер на перевірку
1. Органічні речовини, молекули яких містять карбоксильні групи, називають:
а) спиртами; б) жири; в) карбоновими кислотами; г) вуглеводами.
2. Укажіть речовину, що має найбільш виражені кислотні
властивості:
а) метанол; б) етанол; в) гліцерол; г) фенол.
3. Виділити реакцію повного окиснення:
а) 2CH3COOH + Na2CO3 → 2CH3COONa + CO2 + H2O
б) HCHO + Ag2O → HCOOH + 2Ag
в) 2CH3CHO + 5O2 → 4CO2 + 4H2O
г) CH3CHO + H2 → C2H5OH.
4.Органічні речовини, молекули яких містять гідроксильні групи, називають:
а) спиртами; б) естерами; в) карбоновими кислотами; г) вуглеводами.
5. Жири – це:
а) природні полімери, які складаються із залишків глюкози;
б) естери вищих карбонових кислот та гліцеролу.
6. Виділити реакцію «срібного дзеркала»:
а) HCHO + H2 → CH3OH
б) CH3CHO + Ag2O → CH3COOH + 2Ag
в) 2CH3COOH + Mg(OH)2 → (CH3COO)2Mg + 2H2O
г) C2H2 + H2O → CH3CHO.
7.Вкажіть формулу естеру: а) CH3COH; б) CH3CH2COOCH3; в) CH3CH2CH2COONа
8.Позначте правильне визначення первинної структури білка:
7.Вкажіть формулу естеру: а) CH3COH; б) CH3CH2COOCH3; в) CH3CH2CH2COONа
8.Позначте правильне визначення первинної структури білка:
А) Певне чергування карбоксильної та аміногрупи;
Б) Послідовність, у якій залишки α - амінокислот сполучені у ланцюг;
В) Глобула; Г) Спіралеподібна конфігурація.
9. Для білків характерні властивості:
А) Денатурація; Б) Гідроліз;
В) Кольорові реакції; Г) Все вище назване.
10. Укажіть групу вуглеводів, до яких належить глюкоза:
а) моносахариди; б) дисахариди; в) трисахариди; г) полісахариди.
11.Укажіть вуглеводи, що належать до полісахаридів:
а) глюкоза, фруктоза; б) сахароза, мальтоза; в) крохмаль, целюлоза.
12. Установіть відповідність між реагентами і продуктами реакції
а) С2Н5ОН + СН3СООН → 1. СО2 + Н2О
б) С12Н22О11 + О2 → 2. С17Н35СООН
в) С17Н33СООН + Н2 → 3. СН3СОО Nа + Н2
г) СН3СООН + Nа → 4. НСООСН3 + Н2О
5. СН3СОО С2Н5 + Н2О
13.Виконайте рівняння реакції
Гліцин + СаО→
Гліцин + К2SO3 →
Гліцин + NaOH→
13.Виконайте рівняння реакції
Гліцин + СаО→
Гліцин + К2SO3 →
Гліцин + NaOH→
14.Завдання на встановлення послідовності. Розставити сполуки у
порядку зростання їх відносних молекулярних мас:
а) гліцин; б) метанол; в) тристеарат; г) етилетаноат.
Дата 13.05.2020
Прочитати §35,36. Виконати №249,254,258., стор.204-205 та №261., стор.210.
Підготувати навчальний проект №21 :"Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю,дію".
Підготувати навчальний проект №21 :"Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю,дію".
Дата 18.05.2020
Прочитати §37,38. Виконати № 275., стор.217. та №279., стор.221.
Підготувати навчальний проект №20: " Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості", та навчальний проект № 23: "Дослідження достовірності реклами з погляду хімії".
Підготувати навчальний проект №20: " Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості", та навчальний проект № 23: "Дослідження достовірності реклами з погляду хімії".
Дата 20.05.2020
Повторити §14-15. Виконати № 110., стор.83 та №121, 123., стор.88,89.Дата 25.05.2020
Повторити § 1-38.
Дата 27.05.2020
Контрольна робота за 2 семестр!!!
Контрольна робота за ІІ семестр з
хімії 9 клас
Прізвище та
ім’я учня __________________________________
Оцінка __________
І варіант
1 Вкажіть формулу оцтової кислоти:
А) СН3СН2ОН б) СН3СООН в) СН3ОН г) СН3СООСН3
2 Вкажіть формулу етанолу:
А) СН4О б) С2Н6О в) С3Н6О г) С2Н4О
3 Денатурація білка – це:
А) оборотний процес зсідання
білка;
б) втрата природних
властивостей білка при його розчиненні у воді;
В) розщеплення білкової
макромолекули на амінокислоти;
Г) руйнування структури білка,
що призводить до втрати ним біологічної активності
4 Вкажіть природний полімер, який міститься
у рослинах:
А) крохмаль б) фруктоза в) глюкоза г) сахароза
5 Вкажіть назву процесу, який лежить в
основі виробництва маргарину:
А) гідроліз жиру б) гідратація жиру
в) гідрування жиру г) дегідрування жиру
6 Вкажіть формулу речовини, яка взаємодіє з
етанолом:
А) Na2CO3 б) NaHCO3 в) Na2SO4 г) Na
7 Вкажіть молекулярну формулу гліцерину:
А) С3Н8О3 б) СН3ОН в) С2Н4О2 г) С17Н35СООН
8 Вкажіть назву речовини, яка реагуватиме з
купруму (ІІ) гідроксидом:
А) етанол б) метанол в) гліцерин г) етан
9 Вкажіть молекулярні формули продуктів
реакції повного окиснення метанолу:
А) СО і Н2 б) СО і Н2О в) СО2 і Н2О г) СО2 і Н2
10 Вкажіть хімічну формулу одного з
продуктів гідролізу сахарози:
А) С6Н12О6 б) С5Н10О5 в) С6Н12О7 г) С7Н16О2
11 Вкажіть назву реакції, яку потрібно
провести, щоб целюлозу перетворити на глюкозу:
А) окиснення б) гідрування в) хлорування г) гідроліз
12 Вкажіть формулу речовини, яку можна
виявити серед продуктів гниття білка:
А) SO3
б)
C2H2
в)
C2H6
г)
H2S
Немає коментарів:
Дописати коментар